WHat's Nuffy Say?

14 August 2009

PUDING MANIS

This is my first time posting my own made food..!~??Sejak dah kawen ni la..ekkeke
Erm takdela.sebenarnya saja nak share kat sini.Bosan2 duk di rumah ni ha..Esok hari Sabtu ade kenduri doa selamat di rumah adik ipar kat kL.So everibodi yg datang dengan mbawa 'buah tangan', adik twin bawak keropok leko ganu,maknya bawa acar rebung yang kami buat aritu..iskk aku nak bawa ape tah.takkan nak pegi tangan kosong.erm pikir2 punya pikir.ingat nak buat la agar ke puding ke..dalam otak.laki aku bukan suka makan pun,so tak kesah la..meh tengok resepinya.Simple mudah cepat.
Sumber:Buku koleksi resepi JELITA

BAHAN
37.5g agar-agar (i guna 1 peket serbuk agar)
1.1 L air (i guna 700ml je)
5 bj telur
1 tin susu cair
250g gula
40g tepung jagung
2sdt esen vanilla
3sdb koko serbuk
4sdb Nestomalt(i ganti milo)

CARA
-Masak air dengan gula (agak2 manis),ltak daun pandan kalau ada.
-Setelah mendidih masukkan serbuk agar2
-Sambil tu pukul telur sebati,ketepikan
-Kacau susu cair dengan tepung,masuk telur,kacau sbati tambah esen vanilla
-Masukkan adunan tersebut dlm agar-agar
-Kacau hingga mendidih.
-Tapis adunan ke dalam 2 bekas asing
-Satu bekas ditambah nestomalt@milo+koko
-Sundukkan dalam loyang selang seli
-Sejukkan dalam esbox.



Bila buka-buka esbox pagi tadi tengok dah tinggal half..aiseh camno nak bawak pegi kenduri ni..ades awal2 dah kene rembat.hubby den makan,den pon join jelaa..buat yang lain la firdaus.ekekkekeke...sekian

5 comments:

sehati sejiwa said...

ceas..kata laki tak suka makan? dah2 tinggal setengah??hehehe

Ain said...

baru makan ni tadi kat skolah...dorg kata namanya puding marble. sedappp! thanks myza, for d recipe=)

Ain said...

baru makan ni tadi kat skolah...dorg kata namanya puding marble. sedappp! thanks myza, for d recipe=)

Shima Sulaiman said...

Laki mana yg x suka makan puding tu...jgn buat2 tersasul plak kat sini myza oiii..bahaya..hehehehe

myza said...

MAMA PIZA: ingatkan tak suka makan.Slalu buat kek cokelat tuh dia bukan sentuh pon.So buat puding ni dengan harapan dia xusik ler.xselere la kunun..akakaka..

AIN: Sedap kan puding ni ain.Masa myza makan yg bhgian coklat lg sedap dr putih tu(suka coklat).Lain kali buat semua pakai coklat ler..kekeke..

QASIMA: Tu la kak,lepas ni kene Beware.Xsangka dia pun sama cam che bob.hehehe

.