WHat's Nuffy Say?

11 May 2011

Menelan Air Liur

Selamat Malam semua
Alhamdulillah tadi dah keluar ke kedai
cari makanan untuk ikan2...
mujur ada lagi makanan mereka (wpun agak mahal)
ermm..hari ni nak berceloteh tentang masakan

Sejak akhir2 ni mood memasak menderu2
tapi taknak la diikutkan sangat kan
nanti membazir je (huhuhu)
Lagipun hubby takde skrg, so bila duduk dengan adik pun
Kalau masak lelebih nanti banyak yang bertukar menjadi
menjadi lemakk...(ouch)
hheheheeh

Ok sempena hari ibu ni nampak banyak blogger yang gigih
mensaji pelbagai hidangan untuk di jamu seisi keluarga
Tetapi dulu kan saya dan kakak saya suka ssangat terjah blog2 dapur
yang kebanyakkan nya rajin berkongsi resepi yang enak2 bangat..

Jom kita preview satu persatu blog2 pilihan kami, presentation food mereka sgt menarik
air liur dan seleraa..serta resepi yg simple n ringkas.. !
Jom cuci mata @_@ -klik pada gmbr-

1. Che mat gebu~
    Suka tengok presentation food che mat gebu dengan pinggan/mangkuk dia yg oldskool ala2 baba nyonya gitew ..sgt menarik tertarik dan meleleh hokayss..resepi dia pon hebat2..Jom pop in ke laman web CMG..
     P1230275

2. Dari Dapur CT
    Blog kak CT ni memang mengancam habis..kemas je..masakan dia pon kemas je.. i like her food presentation..haip cakap macam lagak seorg juri jew..kekekke..seriously gambar2 dia membuatkan  kita nak ke dapur masak SEKARANG ok..menarik uols!
   
   




3.DayangJAck
Ok blog dayang jack dahlama saya n sis terjah..kalau macam xde idea nak masak makanan pelik2 kegilaan
abg ipar(bukan gila cuma kami xpnah masak :p) kami selalu buka blog dayang ni..kekeke x la gila mana cuma macam resepi LALA,KEPAH dll.....Memang tak jemu layan blog dayang ni..so sesiapa ketandusan idea & masakan lain dari yang lain jenguk la dapur dayang ~




4.HOmeSweetHome
Ummi zaihadi ni resepi dia banyak sangatt..dan resepi2 dia ada yang masuk majalah.Glam gitew..heheh jangan tak tau ye ..lagi satu saya suka view suka label masakan nasi beliau yang pelbagai..food presentations pon gile menarik! x caya terjah la dapur ummi ni ye..boleh meleleh air liur anda tanpa disedari..kekekee..



5. Hana's Family
Blog Hana banyak tentang life & masakan dan tak lupa juga resepi2 yang dikongsi bersama pengunjung banyak..saya sukakan cara kak hana amik gambar makanan nya..dari sudut2 yang menggiurkan membuat saya cairrrr..huhu..x silap resepi hana pun ada masuk Jelita ..Tahniah Hana..




6. Amida Dubai 
Last but not least..Kak Amida..dah lama jumpa blog akak ni..BAnyak tips2 menarik yg she's willing 2 share..contoh yang saya guna pakai cara menyimpan cili kering blend supaya lebih tahan lama..memang menjadi..Thanks Kak amida :) Apa yg saya impress dengan blog ini ialah..walaupun kak amida duduk d negara org akak ni rajin juga hasilkan masakan Melayu..Shuke!




Itu antara top 6 blog yang saya jengah di saat memerlukan idea masakan..Ada je lagi banyak blog2 masakan/personal lain yang saya terjah..tapi buat masa ini yang paling banyak pengalaman/resepinya dah tentu top 6 kat atas (mungkin saya belum jmpa yg selebihnya)..well lama dah x berblog walking atau mungkin sudah wujud blog yang mengumpulkan kesemua resepi2 sedap ni..hehehhee ..Apa pun blog2 masakan ni bukan saje membantu kita di saat idea tandus nak memasak tetapi cukup memberi inspirasi untuk kita terus melakukan tanggungjawab as a housewife (me full time H/wife) heheheh..terutama dlm bidang masak memasak.Di samping itu dapat la kita cuba resepi baru yang  x penah di toraiii..jadik x jadi belakang kiraa ye.. :) Enjoice~

4 comments:

Ann said...

waaa......sgt bagus en3 ni..leh la i pn terjah2 nnti mncari idea utk memasak...hihiih..meceh sharing:)

CT Delima said...

Assalamulaikum myza

Terima kasih myza sebab sudi siggah ke DDCT yang tak seberapa tu ya. Kak ct ni pun baru belajar2 gak. Kena kenang budi sifu2 yang terlebih dulu dari kak ct.

Lagi satu kita kena terapkan satu impian dalam diri kita. Blog Masakkan adalah untuk di kongsi bersama sesiapa saja malah ia akan menerapkan satu inspirasi untuk kita terus rajin memasak untuk keluarga dan mendapat keberkataan dengan apa yang kita makan selama ini :D

myza said...

Anyra: sila sila..hope they can inspired u more!~

K.CT: W'salam terimas kak sudi jenguk teratak buruk ni..ye mmg kena appreciates kpd Sifu2 yg memberi resepi2 mereka..hanya Tuhan bisa mmbalas jasa mereka yg sudi berkongsi resepi hebat tu :) sayan sokong apa kat CT cakap! teruskan semngat memasak utk family~ :))

FiDa@aMiDa said...

salam myza

segannye ada myza buat review tentang blog akak..akak pon bukannya pandai sgt masak hehehehe terjah blog blog org lain jugak hehehhe try n error..tapi bila nak ada mood rajin tu mcm2 lah menu keluar time mood malas melanda hehehehe beli jugak kat kedai tapau hehehhee...

terima kasih sudi singgah blog akak terharu :) sama-samalah kita kongsi2 resepi

.