WHat's Nuffy Say?

04 August 2011

Udang Lipan

Assalamualaikum
Berbuka apa hari ini
Semoga tak membazir semasa berbuka
Makan makan juga,tp jangan lebih macam saya
Hehehhe ok jom terus ke topik entry for today...

Saudara saudari pernah makan Udang LIPAN ?
Maiza first time ni jumpa kat PErlis
Beberapa minggu sebelum puasa en hubby teringin nak makan
So pergi Pasar Tani kat kodiang jumpa pulak
Harga dalam rm 4- rm 6 sekilo
Cara yang depa ajar untuk makan udang lipan ni
Hanya rebus sahaja pastu leh makan begitu sahaja (buang kulit dulu laa)
Nak2 dapat yang ada telur tu sedap..
Tapi jangan makan banyak sangat kang pening kepala..huhu

Nak makan kena hati2 sebab boleh luka kalau x reti,dia tajam
Nak senang kena pakai gunting,potong dan kopek kulitnya
Sedap jugak kalau cicah dengan sos
Rasa dia Sedap.. manis2 udang gitu
Sape pernah makan angkat tangan..kot2 ada cara lain nak makan udang ni kan selain rebus
Maafla saya x pernah makan so saya post untuk preview korang
pada sapa2 yang teringin nak tau rupa udang lipan ni..sila lihat di bawah :)

tengokla ada gaya lipan x..kaki macam lipas..hahaha

Badan panjang macam lipan..ni sebelum rebus

Selepas direbus

merah merah udang

Sesiapa yang ada resdung jangan makan banyak2
Nanti gatal pulak hidung or tekak..bau udangnya mmg kuat.
Dah rebus tu naik je bau dia..tp xmau rebus dengan air yang banyak
Nanti air udang tu lagi keluar..
Kepada seafood lovers out there jangan ketinggalan tau try
merasa Udang Lipan ni...sedapp menjilat kaki uols..hahaha

10 comments:

dieha said...

udang lipan mmg pernah tengok..n memang makcik ada maska dulu..tp xpandai makan la mai..rasa xpuas..hehe..

Lia said...

uiksss.. penah tgk tp tak penah mkn.. hihi

myza said...

Kak diha: ha saya mula2 makan pun x puas..main isap2 je..pastu nyoq ajar.guna gunting.baru puas..hehehhe

Kak Lia: sedappp...try la

Nur -al- Ain said...

sedapnyeeeeee!!

iZa norDin said...

AIn: pernah makan x? Sedap kan :)) masakan apa lg ek guna udang ni

zieta hafiz said...

maiza...hubby akak suka sgt mkn udang ni...klu blk kg dia kt sungai besar selangor memang nilh yg dia beli...akak pn selalu rebus je...isi bawang puting,bwang merah,halia sikit n daun kunyit...

GoJeS said...

xpernah...xpernah...xtremenye mkn kene bergunting bagai...

aullea said...

slmt berpuasa myza!
lama x dgr crite hehe..

moon n tori said...

mmmm...mcm da telior la plk..nak ..nak...nak...

myza said...

Kak ITA: yeke hafiz suka..Sini pun bermusim jugak udang ni.Oo kat selangor pun ada ek.saya rebus kosong je.akak siap buh bahan2 ek.leh try la pasni :) Tq kak ITA


Gojes: Extreme ke? nak senang guna gunting la dear.kalau malas kopek dgn tgn pon boleyh..tp nnt kecutt jari jemari mu itu..hehehe

Aullea: ingat lg sama maiza..tula rindu lea.Selamat berpuasa jugak.. :)

Qamoon & Go: pernah jumpa x?? nanti kalau ade rezeki mai kedah kita pekena ramai2..ok

.